torstai 20. helmikuuta 2014

Neuvot joita tuore äiti saa

Mua on henkilökohtaisesti ärsyttänyt jotkut neuvot ja sanomiset mitä pienen vauvan äitinä on saanut. Ehkä jokainen omalla tavallaan on tarkoittanut hyvää mutta mulla on mun tapa kasvattaa minun lapseni ja heillä omansa. Enkä mä koe asiakseni arvostella muiden kasvatustyylejä, jokaisella on omansa.

"Kyllä se pitää opettaa heti nukkumaan pinnasängyssä"
- Meillä Aada nukkui oikeastaan ensimmäiset 3kuukautta sängyssä minun vieressä, illat oli yhtä huutoa ja yöt valvottiin kun Aadalla oli ihan oma rytmi. Mä koin mukavammaksi että otan Aadan mun viereen nukkumaan. Sitten tottakai kauhisteltiin sitä että perhepedissä on isompi mahdollisuus kätkytkuolemaan. Mä tiedän omat unitapani ja en hetkeäkään pelännyt että kellahtaisin sen päälle tms.

"Et sä voi sylitellä sitä koko ajan ja hyysätä kun sit saat kanniskella sitä vielä 5vuotiaana sylissä"
 - Tää mua ärsytti aivan suunnattomasti. Onko väärin rakastaa lastaan ja pitää sitä sylissä, antaa sen myös nukkua sylissä ja halata omaa lastaan? Aadaa ei ensimmäisenä parina kuukautena paljon sitterissä pidetty koska en kokenut sille tarvetta eikä se kauheasti edes viihtynyt.

"Kyllä se sinne pinnasänkyyn nukahtaa kun tarpeeksi huutaa"
-Meillä myös se ensimmäiset kolme kuukautta ne kerrat kun Aada pinnasängyssä on nukkunut niin Aada on nukutettu sylissä. Mulla ei sydän kestäisi huudattaa huvikseni lastani. Mun elämääni ei ole haitannut sylissä nukuttaminen vaan mun mielestä se on ollut mukavaa. Aadallakin on ollut varmasti turvallisempi olo.

" Ei ihme että huutaa kun ei tissimaitoa saa "
 - Mähän en ole sille mitään voinut että mulla maito nousi tosi hitaasti ja Aada sai synnäriltä asti lisämaitoa, myöhemmin se tarve on ollut enemmän ja vähemmän. Se korvikemaito ei sitä lasta tapa ja eiköhän se pääasia ole se että saa vatsansa täyteen kun se että väkisin pitäisi imettää ja ihmetellä kun on nälkä. Se ei tee huonoa äitiä jos ei imetä.

Näitä neuvoja riittää. Samaankastiin menee ne jutut että "sä selvisit ihan liian helpolla synnytyksestä, silloin kun minä". Joo olenkin hyvin pahoillani että mun synnytys ei kestänyt kauaa ja etten saanut repeämiä ja pystyin istua kunnolla.

Meillä Aada nukkuu nykyään pinnasängyssä, nukahtaa sinne myöskin itse. Välillä pitää nukuttaa sylissä. Edelleen kulkee paljon sylissä mutta viihtyy enemmän lattialla. Syö soseita, juo velliä ja maitoa. Neuvoja varmasti satelee jatkossakin, varsinkin sit kun Aada oppii istumaan kunnolla. Koska 22vuotias ei osaa muka käyttää maalaisjärkeä tai kasvattaa lastaan ilman näitä ihania neuvoja :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti